Wednesday, May 8, 2024

Berlian biru unik dilelong AS$40 juta

Berlian biru unik dilelong AS$40 juta

Berlian biru unik dilelong AS$40 juta
Berlian biru unik dilelong AS$40 juta

GENEVA: Berlian biru yang sangat jarang ditemukan dijual dengan harga lebih AS$43.8 juta (RM204 juta) di lelongan Christie di Geneva, lapor agensi berita.

Berlian Bleu Royal 17.61 karat berbentuk buah pir yang dihias indah pada sebentuk cincin itu merupakan permata biru terang terbesar yang pernah muncul untuk dijual dalam sejarah lelongan Christie.

“Berlian daripada koleksi peribadi berusia 50 tahun ini adalah antara yang paling jarang ditemui,” kata rumah lelong itu dalam satu kenyataan.

“Hanya tiga berlian biru terang mewah melebihi 10 karat muncul untuk dijual dalam sejarah lelongan Christie selama 250 tahun.

“Kami sangat gembira. Ia adalah lot barang kemas paling mahal yang dijual sepanjang 2023 oleh mana-mana rumah lelongan di seluruh dunia,” kata Ketua Barang Kemas Christie di Geneva, Max Fawcett.

Pada Isnin lalu, Christie menjual jam tangan Rolex yang dipakai oleh pelakon AS, Marlon Brando dalam filem Apocalypse Now pada harga AS$5 juta (RM23.31 juta).

Christie turut menjalankan penjualan dalam talian rantai mutiara yang dipakai oleh pelakon lagenda, Audrey Hepburn dalam adegan akhir filem Roman Holiday dari 3 hingga 16 November.-AGENSI

Berlian biru unik dilelong AS$40 juta

 

DISYORKAN UNTUK ANDA :

Media sosial perlu ada lesen operasi selepas ini

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *